cytat miesiąca (kwiecień 2016)

kwietnia 05, 2016

"Nadejdzie czas, w którym będziecie musieli wybierać między tym, co słuszne, a tym, co łatwe."

J.K. Rowling "Harry Potter i Czara Ognia"



Pamiętam moment, kiedy przytoczyłam ten cytat mamie - było to chwilę po tym, jak sama na niego trafiłam i uderzyła mnie głębia tych słów. Jeszcze zamyślona, zastanawiająca się nad ich znaczeniem, wyrecytowałam je rodzicielce, która skomentowała całość w mniej więcej takim duchu: Ależ to głupstwo! To, co słuszne, nie jest łatwe?

No właśnie. Nie jest. Dobro nie jest łatwe. Jest trudne. Wie o tym każdy, kto choć raz miał kogoś przeprosić, przyznać się do błędu, ukorzyć. Podkopać własne ego, powiedzieć samemu sobie "dość", "źle zrobiłeś". I tak, łatwo może to przychodzić w zaciszu własnego "ja", ale na forum, w obecności najbliższych, patrząc w oczy tym, których się kocha... Szczerze, z głębi serca, bez odwalania fuszerki czy rzucania słów "na odwal się", dla świętego spokoju...

Łatwo na dziecko krzyknąć, łatwo podnieść na nie rękę. O wiele trudniej kucnąć, "stanąć" przed nim twarzą w twarz - jak równy z równym - i powiedzieć z głębi duszy to, co się czuje: że czasem jest ciężko, że zmęczenie, że się przeprasza, że się kocha - zawsze, pomimo wszystko. Że jest nam wstyd, że zrobiliśmy źle, że my też się mylimy. Łatwo strugać superbohaterów w oczach tych, którzy tak ufnie przyjmują nasze słowa i nawet jeśli przyłapują nas na hipokryzji, nie podważają autorytetu - tak, bo rodzic jest dla nich autorytetem.


Miejcie łzy w oczach, Kochani. Miejcie je, kiedy przyklękniecie przed dzieckiem, by powiedzieć mu, jak jest dla Was ważne, jak je kochacie bezwarunkowo, jak głupia była ta awantura po rozlaniu zupy czy stłuczeniu wazonu. Jak nieistotne są plamy na ścianie, bo to tylko ściana. Jak nas czasem boli, że niektóre słowa ranią, że czasami jest nam bardzo przykro.
Nie bójmy się być szczerzy, nie bójmy się mówić o swoich emocjach. To chyba najbardziej słuszna rzecz, jaką możemy zrobić, wychowując.

You Might Also Like

0 komentarze

#cherrywoodstories na Instagramie

copyrights | prawa autorskie


Wszystkie zdjęcia na blogu - chyba że zaznaczyłam inaczej - są mojego autorstwa. Kopiowanie ich i/lub rozpowszechnianie bez mojej zgody i/lub podania źródła jest łamaniem praw autorskich.
NIE zgadzam się na kopiowanie i wykorzystywanie zdjęć moich dzieci bez mojej pisemnej zgody.